Zápisky z cesty po jižní Indii I.

Ve svém posledním prosincovém článku věnovaném rekapitulaci roku 2014 jsem vám slíbil podělit se o zážitky a zkušenosti z několika týdenní cesty po jižní Indii, kterou jsem absolvoval na přelomu loňského a letošního roku

Před cestou

Je tomu již více než rok, kdy jsem navštívil jednu ostravskou kartářku. Když mi zodpověděla vše, co jsem měl v té době na srdci, dala mi možnost položit ještě tři otázky. V okamžiku, když jsem již nevěděl na co se dál zeptat, ani nevím ani jak mně napadla otázka. Pojedu někdy do Indie? Když jsem si poté na její pokyn „náhodně“ z balíčku karet vytáhl jednu z karet-pikového krále, nemohl jsem si nepovšimnout, že jasnozřivou kartářku, která předtím odhalila některá má skrytá tajemství něco vnitřně zasáhlo. Řekla: „To je Vaše poslání, Vaše osudová cesta“. Tehdy jsem poprvé zauvažoval navštívit tuto vzdálenou a exotickou zemi.

Druhým impulzem, který záměr podpořil byla osobní zkušenost s knihovnou palmových listů. V červenci loňského roku jsem měl možnost se seznámit přes skype s obsahem svého palmového listu, ve kterém již před několika tisíci lety popsal dávný indický mudrc-riši ve starotamilštině můj osud. Zkušenost, kterou jsem popsal již v jednom z minulých článků byla skutečně úžasná. V listu byly naprosto přesné údaje o mém životě vylučující podvod. Byla zde popsána i má budoucnost, včetně pravděpodobného roku mého úmrtí. Ve  svitku byla také zmínka o tom, že v následujícím období podniknu spirituální cestu do cizí země. Byl tam uveden i seznam míst, které bych měl v Indii navštívit a zde v chrámech vykonat pooju. Duchovní obřad, který dle indické duchovní tradice slouží mimo jiné k pročištění karmy. Možnost realizovat cestu do Indie mi nabídl zájezd, který v Čechách připravovala Duchovní univerzita Bytí. V Indii cestu organizoval indický kněz Nadi Palani. Stejný muž, který mně a řadě dalších mých přátel četl a vykládal obsah palmových svitků. Zájezd byl koncipován jako spirituální cesta a umožnil mi navštívit všechna místa v jižní Indii, které jsem měl ve svitku předepsány a seznámit se s náboženstvím, kulturou a životem v jihoindickém státě Tamilnád, kde je dosud spirituální tradice v Indii nejživější. Zájezdu se účastnilo 80 lidí z Česka, což dost možná je nejen český unikát v počtu účastníků v rámci jednoho zájezdu do takovéto vzdálené země. Organizace cesty takového počtu lidí není jednoduchá v Evropě, natož v Indii. Bylo třeba pronajmout dva autobusy, zajistit vhodné hotely s dostatečnou kapacitou. Za to, že se nakonec vše úspěšně podařilo realizovat bez výraznějších problémů si organizátoři zájezdu zaslouží velkou poklonu a poděkování.

Zastávka v Dubaji

Doprava účastníků zájezdu do Indie se uskutečnila v několika proudech. Já se svojí maminkou jsem měl cestu zpestřenou jednodenním pobytem v městě Dubaj v SAE.

Z Prahy do Dubaje jsme vyletěli na štědrý den ráno. Po šesti hodinovém letu jsme si vyzvedli kufry a opustili letištní halu. V Dubaji jsme měli rezervovaný hotel. Turističtí průvodci doporučují zvolit si k cestě do hotelu v Dubaji taxík. Taxíků zde skutečně stálo nepřeberné množství. Když jsme však ukázali jméno a adresu hotelu, žádný z taxikářů nás nechtěl vzít. Důvod jsme pochopili až nás nakonec velmi neochotně přece jen jedna mladá taxikářka vzala. Ač hotel byl vzdálen jen asi 3km od letiště, tak trasu jsme jeli díky dopravní zácpě okolo hodiny. Pro místní taxikáře placených na základě ujetých kilometrů se taková cesta příliš nevyplatí.

Daleko lepší než taxíkem je v Dubaji jezdit metrem, jak jsme se přesvědčili následující den. Před pár lety otevřené metro, prý nejmodernější na světě vedoucí převážně nad zemí propojuje hlavní turistická lákadla města. Za jednodenní jízdenku stojící v přepočtu asi 100Kč můžete projet celým městem a spatřit z oken největší obchodní centrum světa, umělou sjezdovku, nejdražší hotel na světě a také největší přes 800m vysoký mrakodrap Burj Chalifa.

Přes zjevné bohatství města a technickou preciznost staveb působila na mně Dubaj rozpačitě. Domnívám se, že jednou v budoucnu se stane pomníkem a svědectvím lidské pýchy a megalomanství. Ve městě se zcela zřetelně střetávají dva světy. Svět nesmírně bohatých šejků a domorodců, kterých zde však žije menšina. A pak většinový svět zahraničních pracovníků z různých koutů rozvojového světa, kteří za často neuspokojivých podmínek si ve městě vydělávají na živobytí pro sebe a své rodiny.

Z Dubaje do Chennaie

Po celodenních toulkách Dubaji jsme si vyzvedli kufry v hotelu a zamířili opět na letiště, tentokrát již metrem, které má zastávku přímo na okraji budovy letištního terminálu. Odbavili jsme se a pak se setkali i s části naší výpravy, která chvíli před tím dorazila z Prahy a již spolu s námi směřovala do Indie.

Čekaly nás ještě dva lety. Ten první směřoval do Dili, kde jsme poprvé vstoupili na indickou půdu. První překvapení bylo, že nám vyjeli z kufry, ač při odbavování v Dubaji nás ujistil pracovník při odbavování, že naše kufry budou v Dilí přeloženy do letadla směřujícího do Chennaie. Druhým překvapením byla zima, která venku panovala. Byla hustá mlha a jen těsně nad nulou. S kufry jsme se museli přepravit do 10km vzdáleného sousedního letištního terminálu. Využili jsme přitom služby místního autobusu k tomuto účelu určeného. Bylo kuriózní pozorovat místního úředníka, jak venku v rukavicích a čepici na počítači tiskl na základě našich letenek lístky na autobus. Pobyt na Dilijském letišti se nakonec stal závodem s časem. Na přestup jsme měli jen velmi krátkou dobu a přitom bezpečnostní kontroly v Dili byly jedny z nejdůkladnějších, jaké jsem kdy na letišti zažil. Poslední odbavení členové naší výpravy doslova dobíhaly na poslední chvíli k autobusu, který nás po palubní ploše dovezl k letadlu.

Až v letadle společnosti Spice Jet jsme si konečně oddechli. Po více než hodinovém letu jsme přistáli na letišti v jihoindické Chennai, kde nás již čekal náš indický průvodce, věčně usměvavý Palani. Nastoupili jsme do taxiku a vyrazili k našemu prvnímu ubytováni ve městě Tiruvanmalai.

Doprava v Indii

Během cesty z letiště, kdy jsem měl možnost sedět vedle řidiče taxiku jsem se poprvé setkal se svéráznými rysy indické silniční dopravy. Jízda vlevo je typická i pro Británii. To asi byla ale jen jediná shoda indické a britské silnice.

Indická silnice se vyznačuje absencí všech známých pravidel silniční dopravy. Městské autobusy jezdí zpravidla bez dveří a oken a lidé přitom často stojí za jízdy na výstupních schodech přeplněných autobusů jen jednou nohou. Lidé na motorkách včetně malých dětí mají jen vyjímečně přilbu. Na jedné motorce jich přitom sedí až čtyři. Silniční provoz je chaotický, jezdí se jakkoliv a jediné co mu dominuje je všudypřítomný klaxon hojně řidiči využívaný. Sebezkušenější český řidič by byl na indické silnici naprosto ztracen. A i přejít cestu ve městě dá někdy obrovskou fušku.

To však neplatí o indických řidičích. Několikrát se mi zdálo, že srážka s protijedoucím, či předjíždějícím vozidlem je již nevyhnutelná. Po chvíli jsem však pochopil, že Indové mají zvláštní cit-intuici se sice těsně, ale přece jen nakonec zpravidla kolizím vyhnout. Za dobu tři týdnů jsem osobně nebyl svědkem žádné dopravní nehody. V místních novinách jsem jednou četl zprávu: „V severní Indii při automobilové nehodě zemřel člověk“. Zpráva naznačuje, že i přes chaos na silnicích jsou smrtelné nehody výjimkou.

To je jedna z prvních ran pro zvykové evropské myšlení, které se domnívá, že pokud něco spoutáme do norem a předpisů bude v konečném důsledku lépe fungovat. Na indické silnici panuje přes absenci pravidel nepsaná ohleduplnost. Jezdí se také pomalu. Motorkáře řítící se stovkou tam opravdu nenajdete. Také by zde prostě neměli šanci. Silnice jsou nejen plné aut, autobusů, motorových rikš, motorek, kol, ale také krav, koz a psů jen velmi neochotných uvolnit cestu dopravním vozidlům. I velký autobus musí často na chvíli zastavit a několikrát zatroubit než zvíře v poklidu sedící na silnici se odhodlá vstát a silnici opustit. V Indii platí, že času je tam na rozdíl od našeho světa vždy dost.

V Tiruvanmalai

V městě Tiruvanmalai  jsme se na večeři poprvé sešli se zbytkem naší velké výpravy. Povyprávěli si četné rozmanité zážitky z cesty a poseděli u táborového ohně. Stali jsme také poprvé svědky pravidelného internetového televizního vysílání, které pobíhalo až do konce zájezdu a je v archivu k dispozici každému, kdo má zájem se blíže seznámit s průběhem našeho zájezdu.

Následující den začal oficiální program zájezdu. Tiruvanmalai se nachází pod posvátnou horou Arunáčala, na které meditoval před několika desítkami let slavný jogín Šrí Ramana Mahariši, který rozpracoval cestu hledání Boha skrze sebedotazování- hledání našeho skutečného Já, které se nachází za projeveným světem a falešným egem.

Město Tiruvanmalai pro mě bylo srdeční záležitosti. Zde jsem se podle palmových svitků narodil v jednom ze svých minulých životů, věnoval se duchovním záležitostem a přitom se dopustil chyb, které vytvořily karmu táhnoucí se až do mého současného života. Místní chrám a pak ašrám Maharišiho na mně skutečně silně zapůsobil. Poprvé jsem pocítil něco, co lze označit za duší Indie. Když jsme odpoledne z města odjížděli, těšil jsem se na mnoho dalších zkušeností.

---pokračování příště---

Autor: Petr Bajnar | středa 21.1.2015 13:35 | karma článku: 17,89 | přečteno: 1103x

Reportáž z času velikonočního

Je boží hod velikonoční, den kterým vrcholí oslava velikonoc, svátků které již tradičně připadají vždy na první víkend po prvním jarním úplňku.

31.3.2024 v 9:48 | Karma: 0 | Přečteno: 31x | Diskuse| Společnost

Chcimírové a chciválkové

Minulý týden uplynuly dva roky od zahájení ruské invaze na Ukrajině. Z projevů které k výročí zazněly, nejvíce vzbudil pozornost projev slovenského premiéra Roberta Fica.

3.3.2024 v 11:20 | Karma: 7,36 | Přečteno: 58x | Diskuse| Společnost

Rok 2024: rok zásadních změn

Rok 2024 začal. Někteří lidé jej přivítali s nadějí, že půjde o lepší rok než 2023, jiní se do budoucna dívají s obavami.

1.1.2024 v 10:18 | Karma: 0 | Přečteno: 80x | Diskuse| Společnost

Petr Bajnar

Zřiďme pro politiky speciální ZOO!

Po krátké přestávce jsem se letos vrátil k učitelskému povolání. A to víte, není to vždy snadné. Jsou žáci klidní a hodní, někteří však zlobí. Občas se stávají v hodinách i nejrůznějšími zvířátky.

31.12.2023 v 9:06 | Karma: 5,63 | Přečteno: 106x | Diskuse| Společnost

Narodil se Kristus Pán!

Rok 2023 se blíží ke svému konci a jsou tu opět vánoce. Svátky, které si křesťanský svět spojuje s oslavou narození Ježíše Krista v židovském městě Betlémě.

24.12.2023 v 8:22 | Karma: 0 | Přečteno: 36x | Diskuse| Společnost

České 11.září!

Je sobota 23.12., den před začátkem vánoc a v ČR je den státního smutku. Důvodem je hrůzný čin osamělého střelce, který se v den zimního slunovratu 21.12. rozhodl hromadně zabíjet.

23.12.2023 v 12:02 | Karma: 0 | Přečteno: 17x | Diskuse| Společnost

Stávka !

Dnes je to přesně 34 let, co 27.11. 1989 proběhla v Československu celostátní generální stávka, jež byla součástí událostí, které poznamenaly pád komunistického režimu.

27.11.2023 v 13:57 | Karma: 0 | Přečteno: 46x | Diskuse| Společnost

Dušičkové rozjímání

Stalo se to pro mně již tradicí. Každoročně v tento čas publikuji článek s dušičkovou tématikou. Má to silný osobní důvod. Většina mých blízkých příbuzných je již na onom světě, včetně obou rodičů.

1.11.2023 v 16:36 | Karma: 0 | Přečteno: 27x | Diskuse| Osobní

Petr Bajnar

Útok na židovský stát v širších souvislostech

V sobotu ráno 7.října vtrhli palestinští ozbrojenci na území Izraele. Naplno se tak opět projevil Arabsko-izraelský konflikt, který na blízkém východě doutná již desetiletí.

8.10.2023 v 13:38 | Karma: 4,44 | Přečteno: 61x | Diskuse| Společnost

Zdraví nezná hranic

V proroctvích z indické knihovny palmových listů pro ČR je psáno, že v roce 2023 se naše země stane centrem alternativní medicíny ve světě.

13.9.2023 v 15:54 | Karma: 0 | Přečteno: 42x | Diskuse| Společnost

Livigno-turistika v italském Tibetu

Hory, zvláště ty vysoké jsou jedním z míst na povrchu Země, kde se člověk může odpoutat od každodenních problémů snadněji, než v ruchu měst.

22.8.2023 v 10:49 | Karma: 0 | Přečteno: 47x | Diskuse| Cestování

Putování s prázdninovou jízdenkou 3: jednodenní výlety

Po týdenním užívání má prázdninová dvoutýdenní jízdenka tak zbělela, že údaje na ní takřka již nešlo přečíst. Do vlaku jsem si tak začal brát lupu, abych průvodčím usnadnil práci.

11.8.2023 v 11:45 | Karma: 0 | Přečteno: 23x | Diskuse| Cestování

Putování s prázdninovou jízdenkou 2: Králický Sněžník

Po nedělním návratu z Šumavy jsem doma byl jen den. V úterý ráno jsem vyrazil na tentokrát dvojdenní výlet do pohoří Králického sněžníku se stejnojmennou nejvyšší horou.

10.8.2023 v 9:23 | Karma: 0 | Přečteno: 12x | Diskuse| Cestování

Putování s prázdninovou jízdenkou 1: Šumava

Již několik let vím, že České dráhy mají v prodeji speciální prázdninovou jízdenku. Umožňuje jeden týden či týdny dva v období od 1.7. do 31.8. jezdit neomezeně ČD kdekoliv a kdykoliv.

9.8.2023 v 15:01 | Karma: 0 | Přečteno: 20x | Diskuse| Cestování

Putování po Madeiře

Madeira je nazývána perlou Atlantiku. Po návštěvě tohoto nevelkého portugalského ostrova musím dodat, že právem.

8.8.2023 v 15:57 | Karma: 0 | Přečteno: 24x | Diskuse| Cestování

Petr Bajnar

Smrtka při korunovaci Karla III.

Obřad korunovace britského panovníka provázelo deštivé počasí. Nejvíce pršelo v okamžiku, kdy mu byla nasazována na hlavu koruna, tedy při vyvrcholení obřadu.

9.5.2023 v 9:53 | Karma: 0 | Přečteno: 78x | Diskuse| Společnost

Na Zelený čtvrtek

Je Zelený čtvrtek. Na obloze měsíční úplněk a spolu s ním začíná oslava velikonočních svátků, tradičně slavených po prvním jarním úplňku.

6.4.2023 v 17:28 | Karma: 0 | Přečteno: 27x | Diskuse| Společnost

Mokrý Říp

Je to již velká tradice. S vyjímkou let covidových, již pravidelně přes 25 let dne 30.3. mířím na horu Říp, abych se zúčastnil duchovního shromáždění Společenství Josefa Zezulky.

3.4.2023 v 11:05 | Karma: 4,86 | Přečteno: 62x | Diskuse| Společnost

Zhodnocení prezidentské volby 2023

Generál Petr Pavel se v předvolební kampani neprojevoval příliš jako člověk s širokým rozhledem a dostatečnými zkušenostmi pro výkon prezidentské funkce. Přesto byl zvolen v druhém kole poměrně výraznou většinou.

29.1.2023 v 9:51 | Karma: 7,55 | Přečteno: 90x | Diskuse| Společnost

Dilema prezidentské volby

Prezident České republika nemá z naší ústavy až tak velké pravomoci. Přesto je to funkce významná a osoba prezidenta mívá zásadní vliv na atmosféru ve společnosti a vývoj celého státu.

3.1.2023 v 10:22 | Karma: 0 | Přečteno: 53x | Diskuse| Společnost
Jsem obyčejný člověk, který se zajímá o filozofii, vědu i o společenské dění.